International Journal of Contemporary Iraqi Studies Volume 3 Number 1
© 2009 Intellect Ltd
Article. English language. doi: 10.1386/ijcis.3.1.7/1

Manufacturing consent in Iraq:
interference in the post-Saddam
media sector*

Benjamin Isakhan Griffith University

Abstract

The toppling of Saddam Hussein in 2003 saw Iraq’s media sector shift from a
handful of state-run media outlets that served as propaganda machines, to a vast
array of Iragi-owned newspapers, radio stations and television channels which are
being fervently produced and avidly consumed nationally. Not unexpectedly,
several problems have accompanied this divergent, ad-hoc and highly volatile
mediascape. Although recognizing important factors, including dangers faced by
Iraqi journalists, and the dearth of appropriate press laws, this article focuses
instead on attempts by certain key foreign and domestic political bodies to manu-
facture consent in Iraq via their interference in the post-Saddam media sector.
These foreign influences are Iran, Saudi Arabia and the United States, each of
which funds, controls and manipulates different Iraqi media outlets. Not surpris-
ingly, the United States has been the most active in this respect, utilizing both
overt and clandestine propaganda techniques as well as forced closures to control
the Iraqi media sector. Unfortunately, measures such as these are not limited to
foreign governments: both the Iraqi government and the Kurdish Regional
Government have used similar means to control and silence Iraq’s nascent public
sphere. The article concludes by noting the irony of limited press freedom in Iraq
during this crucial phase of its transition from despotism to democracy.

Introduction

The technological developments of the nineteenth and early twentieth
centuries enabled human beings to communicate on a scale and with a
speed that was unprecedented. Unfortunately, the political divisions and
turmoil of World War I turned these miraculous new developments into
powerful ideological tools in the hands of the great empires and nation-
states of the time (Laswell 1971). Moving forward, the twentieth century
is replete with examples of dominant political forces utilizing media as a
powerful means by which to engender support for incumbent elites.
Gradually, as Garth Jowett and Victoria O’Connell have demonstrated in
their Propaganda and Persuasion, governments began to not only extend the
deployment of media technology for domestic political purposes, but also
developed propaganda into a permanent feature of their foreign policy
apparatus (Jowett and O’Connell 2006). This is particularly true of radio,
with the BBC World Service extending its programming as early as 1938

IJCIS 3 (1) 7-25 © Intellect Ltd 2009 7

Keywords
Iraq
media
post-Saddam
propaganda
manufacturing
consent
democracy

An earlier version of
this article was
presented at the 2008
Australasian Political
Studies Association
(APSA) Conference in
Brisbane, Australia.



to include Arabic and German, followed by several other European lan-
guages at the onset of World War II. Throughout the Cold War, the use of
media technology as a foreign policy tool became particularly common, as
the United States, for example, began funding channels such as Radio
Free Europe/Radio Liberty in an effort to stem the ostensible spread of
Communism across Europe (Puddington 2000). As Edward Herman and
Noam Chomsky argued towards the end of the Cold War, the media was in
fact a systematic propaganda machine designed to ‘manufacture consent’
through mass dissemination of ideologies associated with specific political
and economic interests (Herman and Chomsky 1994). Although their
‘Propaganda Model’ focuses largely on the manipulation of the North
American press by governmental bodies and corporate interests, it does
not extend past those very important domestic concerns to discuss the
propagandistic deployment of media technology abroad. It might well be
argued that many of the same forces which strive to manufacture consent
within the United States also serve to influence that country’s increasingly
global influence.

Although this article addresses the role exerted by contemporary forces
over the post-Saddam media sector, it is worth noting that throughout
Iraq’s modern history, a host of foreign and domestic political entities have
sought to dominate its mediascape. One of the first acts of the British occu-
pying forces following the end of World War I was to publish several daily
newspapers in Arabic across the newly mandated nation (Ayalon 1995: 92).
Although the era of British influence, embodied especially by the installed
Hashemite monarchy (1921-1958), spawned a range of political parties
virulently opposed to Western hegemony, many with their own daily news-
papers, these movements were quashed repeatedly by the incumbent gov-
ernment and their imperial overseers (Dawisha 2005; Isakhan 2008d;
Al-Musawi 2006: 37-71; Davis 2005: 29-81). The British were not the
only foreign entity, however, to interfere in the Iraqi media sector. Popular
Iraqi newspapers such as Al-Alam Al-Arabi [The Arab World] received
funding from the German government prior to and during World War 1I,
whereupon Arabic instalments of Hitler's Mein Kampf [My Struggle| were
published in Iraq (Wien 2006: 56-57). The Iraqi Revolution of 1958
brought the promise of a postcolonial Iraq free from foreign interference
and autocratic rule. However, despite progress during the brief incumbency
of Abdul Karim Qasim, that promise was curtailed as Qasim’s power was
usurped by his former comrade, Abdus-Salam Arif, who violently sup-
pressed Iraq’s nascent opposition movements and their media outlets (Davis
2005: 137; Stansfield 2007: 93-94; Tripp 2000: 171).

These early efforts to control press criticism in Iraq were pale in com-
parison with those of the Ba‘th [Awakening] party, not least under the
tyrannical rule of Saddam Hussein. In an act which demonstrated its
understanding of press power, the Ba‘th, following its 1968 coup by
sequestering Iraq’s two major newspapers, Al-Thawra [The Revolution]
and Al-Jumhuriyya [The Republic]. They also forcibly closed one of the
country’s most respected professional newspapers, Al-Manar [The Beacon,
or The Lighthouse], and executed the head of the Iraqi Journalists Union,
Aziz Abdel Barakat (Bengio 2004: 110; Daragahi 2003: 46, 50).
Following Saddam Hussein’s ascension to the Presidency in 1979, Iraq’s

8 Benjamin Isakhan



mediascape was further transformed into what Ofra Bengio has described
as ‘an omnipotent propaganda machine [which] played the role of the
Ba‘th regime’s watchdog, thus contributing significantly to its survival
and longevity’ (Bengio 2004: 109-110). This autocratic monopolization
was furthered during the early 1990s, when Saddam Hussein appointed
his eldest son, Uday Hussein, to the Head of the Journalists Union,!
making him responsible for managing and censoring most of the nation’s
media (Bengio 2004: 111; Daragahi 2003: 47; Bengio 1998: 8). Uday
Hussein'’s approach to media freedom involved personally sacking 1000
writers in 1999 for not praising the President with the requisite enthusi-
asm (Bengio 2004: 111). In total, over 500 journalists, writers and intel-
lectuals went missing or were executed during the rule of the Ba‘th,
according to one French Human Rights organization, the International
Alliance for Justice (as cited in: Daragahi 2003: 46).

Despite oppressive conditions, many of Iraq’s political, ethnic and reli-
gious factions gained considerable momentum and influence during the
years of Ba‘th domination. The northern Iraqi Kurdish population, politi-
cally active since the founding of the Kurdistan Democratic Party (KDP) in
1946 and the Patriotic Union of Kurdistan (PUK) in 1975, gained auton-
omy from the central Ba‘thist government following the Gulf War of 1991.
The Kurds thus established an array of informal political organizations,
many of which controlled highly partisan newspapers, magazines, local
television channels and radio stations (Al-Bab 2003b, BBC News 2002,
RadioNetherland 2003i). Similarly, Iraq’s majority Shi’i population has
actively resisted the hegemonic Sunni elite since at least the founding of
the Da'wah [Calling] party during the late 1950s. At the onset of the
Iran—Iraq War, many senior members of Da’'wah fled to Tehran, where
they formed the Supreme Council for the Islamic Revolution in Iraq (SCIRI
1982). From the safety of Iran, and with the support of the Iranian gov-
ernment, SCIRI set up several radio stations that beamed across the border
into Iraq, advocating the overthrow of the secular Ba‘thist regime
(RadioNetherland 2003Db).

In addition to indigenous opposition movements, the United States
and, to a lesser extent, the United Kingdom also attempted to manipulate
the Iraqi mediascape. They did so via an extensive Psychological Operations
[Psy-Ops] initiative aimed specifically at garnering public support for
Western intervention in the region. This effort entailed the establishment
of a handful of opposition parties and media outlets designed to under-
mine the authority and legitimacy of the Ba‘th party following the Gulf
War (Myers 1999; Sussman 2005). The first such party, Al-Wifag Al-Watani
Al-Iraqi [The Iraqi National Accord (INA)], set up several popular radio
stations that broadcast across Iraq, advocating the overthrow of Saddam
Hussein and a more inclusive Iraqi state (RadioNetherland 2003b; BBC
News 2003g; RadioNetherland 2003h). Similarly, the Iraqi National
Congress (INC), designed and implemented by the CIA, was granted
approximately US$6 million to create a small media empire that would
consist mainly of the popular television station, Hurriya [Freedom] (BBC
News 2002; RadioNetherland 2003e). Subsequent to the events of
September 11 and then-US President George W. Bush'’s declaration of a
‘War on Terror’, the White House began an unparalleled public diplomacy

Manufacturing consent in Iraq: interference in the post-Saddam media sector 9

1

In 2002, the
Journalists Union of
Iraq awarded Uday
Hussein the dubious
honour of ‘Journalist
of the Century’ (Tabor
2002).



campaign aimed at winning the ‘hearts and minds’ of Middle Eastern
peoples (Taylor 2003; Van Ham 2003). A prominent American public
relations executive, Charlotte Beers, was hired by the US State Department
‘to find a way to counter the loathsome reputation of the US in the Islamic
world, to concentrate attention on America'’s positives’ (Rutherford 2004:
29). Not surprisingly, the campaign failed miserably and was halted in
2003 before Beers resigned (Rutherford 2004: 30; Taylor 2003; Van Ham
2003). Notwithstanding this first defeat in the propaganda arm of the War
on Terror, the United States, along with other political powers both outside
and within Iraq, would continue to deploy media as a weapon of mass per-
suasion following the 2003 invasion.

The post-Saddam Iraqi media: a brief overview

After the fall of Baghdad on 9 April 2003, Iraq’s media environment trans-
formed almost overnight from the tightly controlled propaganda apparatus
of Saddam Hussein into one of the most diverse, unrestricted, and complex
media environments on earth (Zanger 2005: 106). By the end of April, the
Iraqi Ministry of Information had been abolished, and its 7000 employees
suddenly found themselves without regular income (Zanger 2005: 107).
These former journalists and bureaucrats carried with them years of experi-
ence communicating — albeit under strict limitations — with the Iraqgi people.
Iraq also experienced an influx of expatriates, refugees and newcomers, who
brought invaluable knowledge gained from living and working in Western
countries, where they no doubt were able to witness, from a variety of per-
spectives, the functioning of the Fourth Estate. Their fervent labour and
newfound freedom would soon be evident on the streets of Baghdad, where,
by the end of May 2003, approximately 100 news publications and a
handful of new broadcast outlets had become available, while more were
launched concurrently in Basra, Kirkuk and Mosul (Daragahi 2003: 46).
These numbers increased substantially throughout the year. By mid-2003,
Iraqg was home to more than 20 radio stations, between 15 and 17 Iraqi-
owned television stations, and approximately 200 Iragi-owned and operated
newspapers, with smaller regional centres such as Najaf boasting more than
30 newspapers in a city of only 300,000 people (RadioNetherland 2003f;
Finer 2005; BBC News 2005d; Whitaker 2003; Gerth 2005; Zanger 2005:
107). Iraqis were so keen for undoctored news that entire city sidewalks
were taken up by street vendors spreading the many publications across the
pavement, most of which would sell out by early afternoon (Baltic Media
Center 2003e: 7; Oppel, Jr. 2003). Similarly, Iraqi citizens flocked to local
retailers who had managed to import scores of Satellite dishes which, despite
their high cost (approximately US$200 — more than the average annual
Iraqi salary at the time), were purchased widely by Iraqgis eager to tune into
more than 300 regional satellite channels and a growing number of indige-
nous satellite stations (Cochrane 2006; Oppel Jr. 2003; Price 2003; Baltic
Media Center 2003e: 7).

Given that the United States had for years been supporting clandestine
opposition media in Iraq, including its extensive Psy-Ops campaign of the
1990s, their launch of several Irag-oriented radio stations in the lead up to
and during the 2003 invasion is hardly surprising (RadioNetherland
2003a; Clark and Christie 2005: 148; Al-Bab 2003a; RadioNetherland

10 Benjamin Isakhan



2003h; RadioNetherland 2003j; RadioNetherland 2005; BBC News
2003g; Westcott 2003). The day after the fall of Baghdad, coalition forces
began broadcasting from their own television station, Nahwa Al-Hurrieh
[Towards Freedom], located onboard a purpose-built Command Solo plane
and launched with personalized messages from US President Bush and
British Prime Minister Tony Blair (Feuilherade 2003a; RadioNetherland
2003d; Rutherford 2004: 60; BBC News 2003f). On the arrival of the
Coalition Provisional Authority (CPA) on 21 April, Saddam Hussein’s
Ministry of Information was resurrected and renamed the Iraqi Media
Network (IMN) (Rugh 2004: 116) and subsequently responsible for a
plethora of new Iraqi media outlets. As Kai Hafez notes, such organs were
‘largely geared towards gaining acceptance for US foreign policy. The
American Broadcasters are pursuing a classic propagandistic programming
concept in the Middle East, and making no attempt to achieve critical
balance’ (Hafez 2007: 120). With the ascension of the Interim Iraqi
Government (IIG) on 28 June 2004, most of the US-run media in Iraq were
handed over to the new administration. Although moderately co-opted by
incumbent Shi'i and Kurdish groups, the removal of US control lent these
media unprecedented degrees of credibility and popularity amongst the
Iraqi citizenry. Today, the state-run media of Iraq are as widely consumed
and respected as any in the country (Finer 2005; Metcalf 2006; Al-Deen
2005; Al-Marashi 2007: 106; Cochrane 2006; RadioNetherland 2005).

The majority of Iraq’s television stations, radio stations and newspa-
pers, however, were not founded by the CPA or Iraqi government. Instead
most of the seemingly countless political parties, religious factions and/or
ethnic groups within post-Saddam Iraq own and control their own media
franchises (BBC News 2007; Ghazi 2006; Cochrane 2006). Indeed,
domestic politics in post-2003 Iraq is complicated by the country’s numer-
ous yet overlapping religious, ethnic and class positions. Iraq is not only
commonly perceived as comprising three main ethno-religious groups
Shi'i Arabs, Kurds and Sunni Arabs but it is also constituted by numerous
smaller ‘racial and religious minorities [including] Turkomans, Persians,
Assyrians, Armenians, Chaldeans, Jews, Yazidihs, Sabeans, and others’
(Batatu 1982 [1978]: 13). Yet each of these broad categories also com-
prises more intricate distinctions, including particular religious sects,
varying ethnicities and political/economic sub-categories. These groups
and their long and complex histories have contributed to the development
of a highly partisan mediascape geared towards expressing the different
policies and agendas of Iraq’s variegated ethno-religious and political
scene (Harmston 2003). As Ibrahim Al-Marashi points out, the Iraqi
media sector has witnessed the rise of various ethno-sectarian ‘media
empires’ which have evolved into ‘quite a pervasive element in Iraq’s
Fourth Estate’ (Al-Marashi 2007: 104). Iraq’'s media sector speaks for all
manner of religious, ethnic and political factions, covering the diverse and
nuanced interests which render the nation so complex. Not unexpectedly,
enormous variations in quality and life-span exist between each of these
outlets, ranging from the highly sophisticated, professional and broad-
based to the short-lived, hackneyed and local.

Despite the complexity of the post-Saddam Hussein mediascape and the
preponderance of foreign and domestic political interference in Iraq’s

Manufacturing consent in Iraq: interference in the post-Saddam media sector 11



Since 2003, various
reports by
organizations such as
the Committee to
Protect Journalists
(CPJ), the Iraqi
Journalists
Association (IJA), the
Arab Press Freedom
Watch (APFW), and
the Paris-based
Reporters Sans
Frontieres [Reporters
Without Borders
(RWB)] have
continued to point
out the dangers faced
by Iraqi journalists
(Asharq Al-Awsat
2006d; Usher 2006b;
Usher 2006a).
However, as with the
death toll of the
overall Iraq War, the
number of Iraqi
journalists killed since
2003 increases daily,
making reliable and
up-to-date figures
difficult to ascertain.
For a recent, chilling
account of civilian
casualties in Iraq
since 2003, and the
efforts taken to
control and censor
their publication, see
Richard Hil and Paul
Wilson, Dead Bodies
Don’t Count: Civilian
Casualties and the
Forgotten Costs of the
Iraq Conflict (Hil and
Wilson 2007).

media industry, only a handful of scholarly studies have attempted to doc-
ument and analyze the Iraqi media during this difficult period (Abedin
2006; Isakhan 2008a; Kimmage and Ridolfo 2007; Al-Deen 2005;
Al-Marashi 2006a; Al-Marashi 2006b; Al-Marashi 2007; Barker 2008;
Cochrane 2006; Isakhan 2007; Isakhan 2008b; Isakhan 2008c; Isakhan
2008d). Paul Cochrane makes a comparison between the diversity of
Iraq’s media and the myriad of ethno-sectarian media outlets that co-exist
in contemporary Lebanon, arguing in an issue of Transnational Broadcasting
Studies that such diversity represents a ‘Lebanon-ization’ of the Iraqi media
(Cochrane 2006). Perhaps more disconcerting is a series of recent policy
papers and newspaper reports, which argue that Iraq’s complex and highly
partisan mediascape may actually serve to exacerbate the ethno-sectarian
schisms ostensibly fragmenting Iraqi society (Abedin 2006; Kimmage and
Ridolfo 2007; Al-Marashi 2006a; Al-Marashi 2006b; Al-Marashi 2007;
Ghazi 2006; Metcalf 2006; Roug 2006). Such arguments are countered in
a body of previous work by this author, which illustrate the role played by
the ‘independent’ Iraqi press in fostering a renewed public sphere in Iraq,
particularly during its series of national elections and the referendum of
2005 (Isakhan 2007, 2008b, 2008c, 2008d). Although further studies are
limited to criticizing the funding of Iraqi media by US organizations such as
the National Endowment for Democracy (Barker 2008), this article focuses
its contribution on the practices engaged in by key foreign and domestic
powers to influence and control the mediascape of post-Saddam Hussein
Iraq. It concludes by arguing that it is this interference in Iraq’s public
sphere, rather than Orientalist notions that Iraq is antithetical or inhos-
pitable to democracy, that is continuing to curtail the emergence of a gen-
uinely democratic Iraqi media, a development which would potentially
bolster its fledgling political order.

Interference in Iraq’s media sector
Several problems have accompanied Iraq’s divergent, ad-hoc and highly
volatile mediascape. Although it is beyond the scope of this study to detail
each of these, it is worth mentioning that factors such as the absence of an
appropriate legal framework, the ongoing dangers faced by journalists,
whose death toll continues to climb? and the uneven quality and dubious
professionalism of some media organizations have greatly affected Iraq’s
public sphere. Recognizing these serious problems and their ramifications
for the Iraqi citizenry and media sector, the following analysis focuses on
the hegemony exerted over the Iraqi media by certain key foreign and
domestic political entities. Each of these entities has a vested interest in the
evolving politics of Iraq, not only because of the country’s vast oil reserves,
but because of its geographical location, and the array of particular reli-
gious and ethnic factions vying for power within its borders. In order to
manufacture consent in post-Saddam Hussein Iraq these various entities
are supporting, controlling and manipulating elements of the Iraqi media,
which serve as their respective mouthpiece within the nation’s complex
and convoluted political arena.

A first example of this phenomenon is Iran, which for many decades has
supported Iraq’s Shi’i opposition movements, particularly the SCIRI, which
conducted its affairs from the safety of Iran during the Iran-Iraq War.

12 Benjamin Isakhan



Today, the re-named Supreme Islamic Iraqgi Council (SIIC) has accrued con-
siderable political influence in Iraq (Davis 2008: 14; Karouny 2007).
Although the Iranian government’s role in continuing to support SIIC and
its various media outlets is not yet apparent, SIIC’s media remains at least
sympathetic towards the Iranian government. Certainly there exist several
Iran-based media outlets designed specifically for an Iraqi audience and
easily accessible from across the border. These include over 30 Iranian-
backed radio stations and several satellite television stations with at least
some content in Arabic and designed for an Iraqi audience (Al-Marashi
2007: 139; Al-Bab 2003a; Al-Deen 2005; RadioNetherland 2005; Grace
2003). Foremost amongst these is the popular 24-hour satellite station,
Al-Alam [The World]. This station began broadcasting in February 2003,
just prior to the US invasion, and features numerous Iraqi news anchors
and journalists. Its current availability across the Middle East and in
Europe, as well as its accessibility in Iraq without a satellite dish has brought
the station some of the country’s highest ratings, especially in the
Shi'i-dominated south (RadioNetherland 2005; Harmston 2003; Feuilherade
2004; Al-Qazwini 2004; Cochrane 2006). Its popularity, slick production
values, and irrefutable distaste for the US-led occupation has earned
Al-Alam the moniker, ‘Al-Jazeera of Tehran’ (RadioNetherland 2003f).

More discreet is Saudi Arabia’s significant investment of petro-dollars
in various pan-Arab media organs distributed or broadcast in Iraq. Saudi
money has long supported the London-based pan-Arab daily, Asharg Al-
Awsat [The Middle East], and helped establish the paper’s Baghdad edition
after the toppling of Saddam Hussein’s regime (BBC News 2005d). The
Saudi monarchy is also connected to pan-Arab satellite television stations
such as Al-Arabiya [The Arab], which is enormously popular across the
region. More locally, a handful of Iraq’s ‘independent’ media has likewise
received at least some funding from Saudi financiers. For example Al-Diyar
[The Homeland], a terrestrial television station launched in 2004 and run
currently by Faisal Al-Yasiri,> has received financial support from the
Saudi-owned pan-Arab pay-television provider, Arab Radio and Television
Network (ART) (Al-Marashi 2007: 118; RadioNetherland 2005). In addi-
tion, Saad Bazzaz's* multi-million dollar Iraqi media franchise (comprising
the enormously popular and professional newspaper, Azzaman [The
Times] and the Al-Shargiya [The Easterner] television station), is allegedly
bank-rolled by the Saudi government. In 2005, Bazzaz was accused of
‘running a sophisticated covert propaganda operation funded by the Saudi
Arabian intelligence’ (2005c; see also: Barker 2008: 121-122; Pallister
2005). He has also been accused of running a pro-Sunni media organiza-
tion which actively discriminates against the country’s Shi’i population
and using his enormous influence and wealth to bolster his own political
ambitions (Baltic Media Center 2003e: 8; Al-Marashi 2007: 118-119;
Metcalf 2006; Cochrane 2006; Daragahi 2003: 48). Insofar as Al-Diyar,
Azzaman and Al-Sharqiya are widely regarded as three of Iraq’s more
popular and professional media outlets, allegations such as these are par-
ticularly disconcerting.

Although the extent to which Iran and Saudi Arabia may be involved
in direct editorial manipulation of these outlets remains undetermined,
their concerted interference in the post-2003 Iraqi mediascape indicates

Manufacturing consent in Iraq: interference in the post-Saddam media sector 13

Faisal Al-Yasiri was
the head of Traqi
Radio and Television
under the Ba‘thist
regime.

During the Ba‘thist
period, Saad Bazzaz
held a succession of
senior positions,
including editor of
Al-Jumhuriyya [The
Republic], manager of
the Iraqi National
News Agency, and
member of the
Ministry of
Information (Zengerle
2002). His
disagreements with
Saddam Hussein over
quality control and
his objection to the
invasion of Kuwait led
Bazzaz to defect to the
United Kingdom in
1992. From London
in 1997, Bazzaz
launched Iraq’s only
independent pan-
Arab daily, Azzaman,
which quickly grew to
include international
editions issued from
Bahrain and North
Africa. With the fall of
Saddam Hussein in
2003, Bazzaz began
distributing 75,000
issues from Baghdad
and Basra, where
Azzaman was an
instant hit as the only
full-colour, 24-page
daily to report global,
regional, and local
events from a mildly
Arab-nationalist
perspective (Daragahi
2003: 48). Not
stopping there,
Bazzaz—nick-named
the Rupert Murdoch
of Iraq — has since
ventured into
television, developing
Al-Shargiya into one
of Traq’s most-
watched television
channels, hosting
comedy programs and
Reality TV (Ciezadlo
2004).



At the time, Petraeus
was in charge of
various public works
operations in Mosul.
From 26 January
2007 until 15
September 2008, the
promoted General
Petraeus held the
most senior position
in Iraq as commander
of the US-led Multi-
National Force Iraq
(MNF-I).

Habezbooz was
originally published in
the 1930s and
contained sharp
political satire and
vitriolic critique of the
British occupation
(Ayalon 1995: 95;
Daragahi 2003: 50;
Wien 2006: 55). In
2003, the paper was
relaunched by Ashtar
Ali Yasseri to satirize
post-Saddam Hussein
Iraq and the US
occupation (Daragahi
2003: 50; Price
2003).

the important role they ascribe to media as an international propaganda
tool. Much scholarly and journalistic emphasis has been placed on Iran’s
alleged supply of clandestine military support to Iraq’s Shi'i factions, and
on Saudi funding of Iraq’s Sunni forces (Hersh 2007; Roggio 2007), but
little attention has been paid to the Iranian and Saudi efforts to garner
political support via extensive, cross-border media campaigns. In addition
to firearms, funds and fundamentalists, these powerful neighbours con-
tinue to supply post-Saddam Iraq with carefully crafted political propa-
ganda, at best skewing media coverage in their particular favour, at worst
deepening pre-existing Iraqi social schisms in ways that threaten to frac-
ture this complex nation even further.

The efforts of Iran and Saudi Arabia are pale, however, in comparison
with those of the United States. From the very first days of the battle phase
of the invasion, US troops commandeered several ‘independent’ Iraqi tele-
vision stations, including Mosul TV and Najaf TV. In the former instance,
Major General David H. Petraeus® considered placing an army officer and
a translator inside the station in order to censor content that he perceived
would potentially inflame ethno-sectarian passions (Pincus 2003;
RadioNetherland 2003c). After the fall of Baghdad, US forces re-launched
Mosul TV, and by July 2003, the CPA was actively attempting to fold the
station under IMN control (Sennitt 2003; Al-Bab 2003a; RadioNetherland
2005). Similarly, Najaf TV, a Shi'i channel airing Islamic lectures, was
ordered initially to surrender itself to control by US forces (Baltic Media
Center 2003e: 9). Bravely, the station’s manager, Ali Khasif Al-Ghitta,
refused US demands, claiming, ‘We are an independent station. The CPA
can’t tell us what to say. They want us to tell everyone how good the gov-
ernor they have appointed is when he is a crook and a Ba‘thist’ (Al-Ghitta
as cited in: Kafala 2003).

Upon the cessation of the invasion’s combat phase, and the arrival of
the CPA, the United States promptly exerted its authority over the fledgling
Iraqi media. This is best demonstrated by ‘Order Number 14: Prohibited
Media Activity’, issued in June 2003 by Lewis Paul Bremer III, head of the
CPA. Instead of providing a framework for renewing a lively public sphere,
this document rendered illegal any organ which ‘incites violence . . . incites
civil disorder . . . incites violence against Coalition Forces or CPA personnel
... advocates alterations to Iraq’s borders’, or ‘advocates the return of the
Iraqi Ba‘th Party’ (Bremer 2003: 1-2). The penalties for breaking these
prohibitions were severe and included arrest, detention and prosecution
with a possible prison sentence of up to one year, while in the case of
‘emergencies’, Coalition Forces were permitted to ‘take direct action to
prevent or defeat the threat’ (Bremer 2003: 2). One of the first signs that
the emerging media sector in Iraq was willing to criticize the ruling elite
was its reaction to ‘Order Number 14’. As Ashtar Ali Yasseri, the editor of
the successfully re-launched Iraqi political satire magazine, Habezbooz®
(a term from Iraqi folklore), stated, ‘How can they say we have a democ-
racy? That’s not democracy. It sounds like the same old thing’ (Yasseri as
cited in: Hama-Saeed 2007).

Notwithstanding such criticisms, the CPA went on to illustrate that the
threats contained in ‘Order Number 14’ were by no means empty. An imme-
diate crackdown took place against the CPA's own IMN, which was ordered to

14 Benjamin Isakhan



desist from man-on-the-street interviews, since they had proven far too criti-
cal of the occupying forces. The IMN was further ordered to stop broadcasting
religious material, including readings from the Quran, and was instead asked
to air programs detailing the recently issued Occupying Authority Law
(Gourevitch 2003: 34-35). The following month, the independent Shi'i
newspaper, Al-Mustagilla [The Independent], was forcibly closed by the CPA,
and its managing editor, Dhari Al-Duleimi, was arrested. Al-Duleimi was
indicted for running headlines such as, ‘Death to all spies and those who
cooperate with the US; killing them is a religious duty’ (Al-Mustagilla as cited
in: Gourevitch 2003: 36), and for thereby inciting violence (Price 2003). The
editor later defended the paper’s editorial choices, claiming that the headlines
were simply quotes from a particular clergyman whose views were reflective
of common sentiment in occupied Iraq. Contemplating the closure of Al-
Mustagilla, Al-Duleimi stated, ‘If this is American or world democracy we
reject it. Democracy means dialogue and exchange of views. Not attacking it
in this way’ (Al-Duleimi as cited in: Brahimi 2003).

In March 2004, Bremer signed ‘Order Number 65: Iraqi Communications
and Media Commission’, which was apparently designed to ‘develop,
strengthen and maintain [the] professional working practices that support
the media’s role as a public watchdog’ (Bremer 2004: 3). The Order outlined
several lofty but admirable goals for the post-Saddam Hussein Iraqi media,
including the important role it was to play in the development of a ‘func-
tioning civil society by providing quality public education, current affairs
and entertainment programming’, along with expectations that it would
‘encourage pluralism and diverse political debate and must empower rather
than restrain independent and impartial commentary’ (Bremer 2004: 2).
For the purpose of achieving these goals, the Communications and Media
Commission (CMC) was endowed with an annual budget of US$6 million,
and was given the authority to regulate the Iraqi communications industry,
including Iraq’s growing number of television and radio stations as well as
its Internet and telecommunications sector (Al-Qazwini 2004; Al-Marashi
2007: 131; Piper 2004; Al-Deen 2005; Feuilherade, 2004).

Despite the official rhetoric of ‘Order Number 65’ and the idealistic
promises it made to the Iraqgi people, the CPA persisted to silence dissent
and exert its hegemony over the Iraqi media sector. Just over a week after
the signing of ‘Order Number 65’, the CPA closed two print organs pro-
duced by Mogtada Al-Sadr’s Sadr Trend, Al-Hawza’ (named after a Shi'i
seminary in Najaf, where several leading clerics teach) and the quarterly
journal, Al-Mada [The View, not to be confused with the independent Iraqi
newspaper of the same name]. Both of these publications ostensibly repre-
sented Al-Sadr’s political and theological views in favour of an Islamic
republic in Iraq, and purportedly featured vitriolic critiques of Israel and
the American-led occupation (Rosen 2004). Al-Hawza was targeted specif-
ically for articles bearing headlines such as, America Hates Islam and
Muslims’; its closure prompted thousands of protestors to gather at the
paper’s offices in central Baghdad (Rosen 2004; Gettleman 2004;
Al-Sheikh 2004). Although relatively peaceful at the time, the protestors
chanted slogans such as, ‘No, no, America!’ and ‘Where is democracy
now?’, and vowed to avenge Al-Hawza's closure (Gettleman 2004;
Al-Sheikh 2004). In an ironic twist, it was the forced closure of Al-Hawza,

Manufacturing consent in Iraq: interference in the post-Saddam media sector 15

7

It should be noted
that Al-Hawza appears
to have re-opened as
of 2004 under the
defiant moniker,
Al-Hawza Al-Natiga
[The Active Hawza]
(Al-Marashi 2007:
139).



rather than anything printed across its humble pages, which ultimately
gained Al-Sadr renewed reverence amongst his already loyal followers,
and arguably incited his Mahdi [The Guided] army to violence (Al-Marashi
2007: 132; Rosen 2004). In addition, the closure of Shi’i newspapers such
as Al-Mustagqilla, Al-Hawza and Al-Mada cost the CPA any respect it may
have earned by its promise to facilitate a free press in post-Saddam Iraq.
Iraqi journalists such as Basim Al-Sheikh of the ‘independent’ Al-Dustour
[The Constitution] were quick to react to the CPA's actions, opining,

[W]e must conclude that there is someone lurking to see what is written in
the newspapers. We thought that the censor had gone forever. But it seems
he is still here, suspiciously inspecting every newspaper—despite all the new
freedoms we supposedly now enjoy |[...] Regardless of the reasons behind
the closure of Al-Hawza, we are absolutely against the closure of newspapers
no matter what justifications are given, especially considering that we lack
laws governing mass communications.
(Al-Sheikh 2004)

Other US involvement in Iraq’s fledgling media environment has been
more sinister and clandestine. It has recently come to light, for instance,
that the US Psy-Ops in Iraq was responsible for covertly planting more
than 1000 news articles in twelve to fifteen Iraqi newspapers at a cost of
between US$40 to US$2000 per item (Gerth 2005). These stories were
written mostly by US soldiers who were part of the Psy-Ops program, then
translated into Arabic by their Iraqi staff (Hama-Saeed 2007). These Iraqis
then posed as wealthy freelancers, offering the shoestring local press
money in exchange for publication (‘U.S. war propaganda carries on’
2006; Mazzetti and Daragahi 2005). It was never disclosed to these papers
that the articles, written typically from a purported Iraqi perspective, and
designed purposefully to cater to specific ethnic or religious groups (e.g.
Shi’'i or Kurds) and to address key issues such as terrorism or democracy,
were the cleverly disguised propaganda of the occupying forces. Although
pro-American papers such as the INC's Al-Mutamar [The Congress] were
not overly concerned about publishing these articles, others were not
nearly as complacent. The editors of the well-respected independents, Al-
Dustour and Al-Mada [The View, not to be confused with the Al-Sadr-
backed journal of the same name], claim they had no idea the stories were
written by US operatives, and have understandably expressed their outrage
(Mazzetti and Daragahi 2005). Likewise, an editorial in Azzaman described
the US actions as a blatant attempt ‘to humiliate the independent national
press’ of Iraq (Azzaman as cited in: Gerth 2005).

In an initial response, the White House expressed its concern over the
allegations that its foreign intelligence agency was engaging in disrep-
utable operations within the Iraqi media. However, while the American
public was assured that US law prohibits such operations within its
domestic media, an internal review by the Pentagon claimed to have found
no violations of US guidelines for Psy-Ops on foreign soil (Mazzetti and
Daragahi 2005; Cochrane 2006; Mazzetti 2006, 2005a). The US govern-
ment expressed subsequently that it intended to continue its media propa-
ganda campaign in Iraq, and that the practices might well be extended to

16 Benjamin Isakhan



other parts of the world (Mazzetti 2006). The stark contradiction here
barely needs explicating. At a time during which Iraq is struggling to build
a stable and robust democracy following years of Ba‘thist repression, a
concerted array of foreign forces are working to undermine one of the
pillars of that emergent order, a free press. Whereas the efforts of Iran and
Saudi Arabia are undoubtedly troubling and require further scrutiny, the
contradiction between the US administration’s rhetoric and its actions
invites the greatest criticism. On the one hand, the Bush administration
has insisted adamantly upon the integral relationship between the global
proliferation of democracy, particularly across the Middle East, and its
broader geopolitical agenda (Bush 2005; Rice 2008). At the same time, it
has actively undermined Iraq’s potentially free and independent press. It
has attempted to manufacture consent in Iraq via the development of state
media services, such as the IMN, that function according to US purposes;
it has implemented forced closures in order to silence a handful of Shi’i
newspapers; and it has intentionally subverted the ‘independence’ of
several of Iraq’s well-respected newspapers by covertly planting pro-US
articles. In fact, although America persistently prides itself on the strength
of its democracy and free press, its actions in Iraq — in terms of press
freedom alone — are enough to warrant charges of First Amendment vio-
lations had such actions been conducted on American soil.

However, interference in the Iraqi media sector has not been limited to
foreign governments. With the ascension of the Iraqi Governing Council
(IGC) in July 2003, the new interim body immediately demonstrated its
draconian approach to media freedom by repeatedly suspending two of
the region’s most popular pan-Arab satellite channels, Al-Arabiya and
Al-Jazeera [The Peninsula], allegedly for inciting violence (RadioNetherland
2003g; Fisk 2003; Arab Press Freedom Watch 2003b; BBC News 2003c;
Feuilherade 2003b). Similarly, when the Interim Iraqi Government (IIG)
replaced the IGC in June 2004, the newly appointed Prime Minister Iyad
Allawi oversaw the creation of the Higher Media Commission (HMC)
(Al-Qazwini 2004; Price 2004), a new body apparently even more repressive
than the CPA-backed CMC, in that it allegedly threatened to ‘license newspa-
pers, impose requirements for publication that few existing news organiza-
tions can meet and punish unsubstantiated criticism of the government’
(Price 2004). Indeed, Allawi seized the opportunity to render explicit his
own approach to media freedom, stating, ‘[W]e will not allow some people to
hide behind the slogan of freedom of the press and media’ (Allawi as cited in:
Polk 2005: 195). Acting upon such sentiments, the IIG followed the IGC's
example by likewise suspending Al-Arabiya and Al-Jazeera under similar
allegations (Hama-Saeed, 2007; Arab Press Freedom Watch 2004a, 2004b;
Cochrane 2006; Al-Marashi; 2007: 131). Then, in November 2004, the
HMC went so far as to pressure the Iraqi media industry to cover the unfold-
ing events of Operation Al-Fajr [Phantom Fury], the US military offensive to
recapture Fallujah, in ways that would reflect the official government stance
— or face untold consequences (RadioNetherland 2005).

When the Iraqi National Assembly assumed power following the
January 2005 elections, it drafted and ratified the new Iraqi Constitution.
This document, finalized in August 2005 and ratified by the people of Iraq
in October of that same year, guarantees ‘Freedom of press, printing,

Manufacturing consent in Iraq: interference in the post-Saddam media sector 17



advertisement, media and publication’, but only as long as it does not
‘violate public order and morality’ (Iraqi Government 2005b). As
Kathleen Ridolfo has pointed out, the vagueness of the Constitution’s
wording in this respect leaves the Iraqi media vulnerable to the govern-
ment's potentially subjective interpretation (2006). Indeed, the Iraqi
media industry has continued to suffer since the Constitution’s promulga-
tion. In 2006, countless incidents were reported in which journalists were
harassed, threatened, beaten, arrested, detained and sentenced to prison
for daring to criticize their government or police force (Arab Press Freedom
Watch 2006b, 2006c¢; Finer 2005; Von Zielbauer 2006; Ridolf 2006;
Enders 2006; Hama-Saeed 2007). More recently, the Iraqi Parliament has
urged Prime Minister Nuri Al-Maliki to close down Saad Bazzaz's media
empire, including both the Azzaman newspaper and the Al-Shargiya tele-
vision station, upon allegations that the outlets were too critical of a
recent draft law proposing to transform Iraq into a federal state
(Azzaman.com 2006e). The Iraqi government has also ordered the closure
of the controversial satellite channel, Al-Zawra [The Curved (City) — a
popular soubriquet for Baghdad], for its airing of footage depicting suc-
cessful insurgent attacks against coalition and official Iraqi forces (Al-Marashi
2007:113-117).

The Kurdish Regional Government (KRG) in northern Iraq has also
implemented similar restrictions to its once relatively free press. Almost
immediately after the fall of Saddam Hussein in 2003, several Kurdish
journalists were either threatened or arrested, including three who were
incarcerated by the KDP for having questioned the party’s finances
(Hama-Saeed 2007). In 2005, the Kurdish authorities successfully sued
Kurdistan’s most widely read and respected ‘independent’ newspaper,
Hawlati [Citizen], effectively imprisoning both its former and current
editors for 6 months after they criticized a Kurdish official for failing to pay
his telephone bill (Hama-Saeed 2007; Von Zielbauer 2006). In late 2005,
a Kurdish Austrian man was initially sentenced to 30 years in an Iraqi
prison after he posted several Internet articles which accused the powerful
head of the KDP and current KRG President, Massoud Barzani, of abusing
his position (Hama-Saeed 2007; Arab Press Freedom Watch 2006a).
Thanks to strong diplomatic pressure from the Austrian government and
other international bodies, the sentence was eventually ‘watered down’ to
a year and one-half (Arab Press Freedom Watch 2006a).

The limited freedom accorded the Kurdish press has continued to dete-
riorate, as dozens of journalists across Iraqi Kurdistan have experienced
harassment, detention and beatings since early 2006. During both March
and August 2006, a series of largely peaceful demonstrations broke into
angry protest against the KRG and its denial of basic public services to the
region. Journalists covering both cases were themselves targeted by
Kurdish security forces, with the August protests resulting in the arrest of
28 journalists and the confiscation of their cameras and other equipment
(Ridolfo 2006; Hama-Saeed 2007). Also during 2006, the Kurdish
authorities escalated their attacks against Hawlati, detaining several addi-
tional staff members, one of whom had been investigating a warehouse
fire that witnesses claim was deliberately set by a Kurdish official desperate
to destroy evidence of his black market dealings (Axe 2006). Furthermore,

18 Benjamin Isakhan



as recently as September 2007, the KDP and the PUK each has demon-
strated distaste for media independence, by agreeing to withdraw from
further interaction with media outlets too critical of their leadership. The
PUK also began to reprimand and sack several of its senior officials who were
found to have made remarks considered unfavourable to the party and its
leadership during media appearances (Mahwi and Abdullah 2007).

Hence, since the fall of Saddam Hussein in 2003, both the central Iraqi
government and the KRG have sought frequently to limit media freedoms in
Iraq and to silence reportage characteristic of a genuinely free and democratic
state. Their attempts to manufacture consent have led them to suspend some
media outlets and close, or at least threaten to close, a handful of others. They
have subjected scores of journalists to harassment, beatings, detention and
prosecution for their criticisms of the government, and actively discriminated
against media outlets which dare to scrutinize their leadership. The Iraqi gov-
ernment has gone so far as to admonish the Iraqi media sector against cover-
ing US military operations in ways inconsistent with the administration’s
views. Despite their official rhetoric, then, and notwithstanding their vitriolic
critiques of Saddam Hussein's repressive control of the media during his
incumbency, the meddling in the Iraqi media sector by many of the political
factions now comprising the Iraqi government and the KRG symptomatizes
their inadequate movement beyond the framework of media interference and
control that had plagued Iraq under the former regime.

Conclusion
Since its inception at the hands of a foreign imperial power and under the
auspices of an installed monarchy, the modern nation-state of Iraq has
been subject to an array of foreign and domestic political entities exploit-
ing media power in order to coerce the Iraqi citizenry and, in recent years,
to manufacture consent in Iraq. This is arguably most evident throughout
the Ba‘thist era and the incumbency of Saddam Hussein, who transformed
the Iraqi mediascape into a vast propaganda apparatus. Following the
invasion and occupation by coalition forces in 2003, however, Iraq experi-
enced an unprecedented proliferation of media outlets, as Iraqis of all per-
suasions and orientations sought to produce and consume media free from
political interference. In this context, regional powers such as Iran and
Saudi Arabia have developed and funded a host of media designed to sway
the Iraqi public towards specific political agendas. The United States, oper-
ating on a much broader scale, has established a network of media outlets
in post-Saddam Hussein Iraq which speak on its behalf. Its malevolence
extends to active suppression and manipulation of the Iraqi media, includ-
ing forced closures of outlets that contradict or challenge its position and
its undisclosed placement of intentionally biased articles in reputable and
independent Iraqi newspapers. Recent events indicate that this trend has
continued despite the election of an official Iraqi government, which also
has sought to manufacture consent in Iraq by limiting media freedom.
Similarly, the once thriving media sphere of Iraqi Kurdistan has been
actively suppressed by the KRG, which has implemented various restric-
tions and penalties on the regional press.

Despite this troubling and controversial scenario, there is reason to be
optimistic about post-Saddam Hussein Iraqi media. Thirty-five years of

Manufacturing consent in Iraq: interference in the post-Saddam media sector 19



Ba‘thist rule has left in its wake an Iraqi population with an ‘abysmal dis-
trust of official news’ (Bengio 2004: 109) and that is skilled at navigating
carefully crafted propaganda (Braude 2003: 141-142; Bengio 1998: 63;
King 2003; Oppel Jnr 2003; Ali and Marzook 2005). Indeed, most Iraqis
have exercised their right to eschew US-backed media in favour of local,
independent press and pan-Arab satellite channels. As Nicholas Mirzoeff
notes, the people of Iraq have ‘steadfastly refused to watch . . . the US offi-
cial television station, seeing it as simply more propaganda’ (Mirzoeff
2005: 76; see also: Feuilherade 2004; King 2003). Even former employees
of US Psy-Ops have noted that, for all the money and effort that went into
it, their program was largely ineffective in Iraq, where people readily rec-
ognize American content (‘U.S. war propaganda carries on’ 2006f; Gerth
2005). Indeed the discovery that Psy-Ops had planted pro-US news items
in the independent Iraqi press was ‘met mostly with shrugs in Baghdad,
where readers tend to be sceptical about the media’ (Gerth 2005). It is also
worth noting that, notwithstanding these obstacles, the Iraqi media sector
played a decidedly positive role during the elections and referendum held
nationally in 2005, offering important voting information, monitoring
corruption, airing lengthy debates concerning constitutional government
and democratic practises, and delivering detailed information about the
key parties and policies (Isakhan 2008b,c).

If these positive trends are to continue, and Iraq is to build a genuinely
robust and egalitarian democratic order, its media sector must be released
from oppressive domestic restrictions and foreign interference. Powers that
have intervened in Iraq’s media sector must relinquish control by allowing
the Iraqi people their right to self-determination and, as such, a free and
independent press, one that debates and discusses openly the merits and
drawbacks of democratic governance, foreign intervention and US occupa-
tion, amongst other crucial issues. Failure in this respect could have dev-
astating consequences for Iraq’s fledgling democracy, its national unity
and the already deep rifts dividing Iraqi society. A genuinely democratic
press, devoid of political propaganda, would open avenues to inter-
community dialogue, helping placate ethno-religious violence and sectari-
anism, and facilitate the establishment of an inclusive political order,
instead of encouraging the further centralization of state power and the
censorship of multifaceted discourse and debate.

References

Abedin, M. (2006), ‘The Iraqi media’s response to recent sectarian tension in Iraq’,
Terrorism Focus, 3, pp. 4-5.

Al-Bab (2003a), Broadcasting in Iraq, 31 July.
(2003b), The New Iraqi Press, 31 July.

Al-Deen, H.N. (2005), ‘Changes and challenges of the Iraqi media’, Global Media
Journal, 4 [Electronic].

Al-Marashi, 1. (2006a), ‘The dynamics of Iraq’s media: ethno-sectarian violence,
political Islam, public advocacy, and globalisation’, International Policy
Fellowships.

(2006b), ‘Issue paper: the media and ethno-sectarian dynamics in Iraq’,
International Policy Fellowships.

20 Benjamin Isakhan



(2007), ‘The dynamics of Iraq’s media: ethno-sectarian violence, political
Islam, public advocacy, and globalisation’, Cardozo Arts and Entertainment Law
Journal, 25, pp. 96—-140.

Al-Musawi, M.]. (2006), Reading Iraq: Culture and Power in Conflict, London: I.B. Tauris.

Al-Qazwini, I.LH. (2004), ‘On the role of media in the current transition phase in
Iraq’, Transnational Broadcasting Studies, 13 [Electronic].

Al-Sheikh, B. (2004), ‘A limitless inferno’, World Press, 3 April ed.

Ali, H. and Marzook, A. (2005), ‘Conspiracy theories have a hold of post-Saddam
Iraq; 30 years of state manipulation are proving hard for some to shrug off’,
Daily Star.

Arab Press Freedom Watch (2003b), ‘Iraq: closure of Al-Arabiya news channel’,
24 November.

(2003f), ‘ “Towards Freedom TV”: a channel targeting the Iraqis, launched
by messages from Blair and Bush’, 10 April.

(2004a), ‘TF] accuses Iraq of “unacceptable and illogical censorship” over
ban on Al-Jazeera’, 12 June.

(2004b), ‘Traq shuts Al-Jazeera Baghdad office for a month’, 7 August.
(2005c¢), ‘Iraqi independent media Mogul accused of running Saudi-funded
covert propaganda operation’, 12 August.

(2006a), APFW Alert: APFW condemns the verdict against Kamal Sayed
Qader’, 13 March.

(2006b), APFW calls for the release of Iraqi journalist’, 20 September.

(2006¢), APFW denounces the aggression on Al-Hurra reported by Iraqi
Police’, 1 August.

Asharq Al-Awsat (2006d), ‘Iraq: local journalists call for increased protection’,
1 March.

Axe, D. (2006), ‘Propagandistan: Iraqi Kurdistan is free—but its media sure isn't’,
World Press, 5 April.

Ayalon, A. (1995), The Press in the Arab Middle East: A History, New York: Oxford
University Press.

Azzaman.com (2006e), ‘Parliament asks government to close Azzaman’, October
17 [Electronic].

Baltic Media Center (2003e), ‘A new voice in the Middle East: a provisional needs
assessment for the Iraqi media’, Index on Censorship, Institute for War & Peace
Reporting and International Media Support, Baghdad, London, Copenhagen.

Barker, M.]. (2008), ‘Democracy or polyarchy? US-funded media developments in
Afghanistan and Iraq post 9/11’, Media, Culture & Society, 30, pp. 109-130.

Batatu, H. (1982 [1978]), The Old Social Classes and the Revolutionary Movements of
Iraq: A Study of Iraq’s Old Landed and Commercial Classes and of Its Communists,
Ba'thists, and Free Officers, Princeton, NJ: Princeton University Press.

BBC News (2002), ‘Guide to the Iragi media’, 21 November.

(2003c), ‘Traqi leaders ban Arab TV network’, 24 November.

2003g), ‘US escalates psy-ops war’, 27 February.

2005a), ‘Bush concern at Iraq “propaganda”’, 1 December.
2005d), ‘The press in Iraq’, 26 January.
2007), ‘The press in Iraq’, 12 January.

Bengio, O. (1998), Saddam’s Word: Political Discourse in Iraq, New York: Oxford
University Press.

(
(
(
(

Manufacturing consent in Iraq: interference in the post-Saddam media sector 21



(2004), ‘In the eyes of the beholder: Israel, Jews and Zionism in the Iraqgi
media’, in T. Parfitt and Y. Egorova (eds.), Jews, Muslims and Mass Media:
Mediating the ‘Other’, London: Routledge Curzon.

Brahimi, R. (2003), ‘Traq’s media wrestles with new freedoms’, CNN, 4 August ed.

Braude, J. (2003), The New Iraq: A Thought-Provoking Analysis of the Rebuilding of a
Nation, Sydney: HarperCollins.

Bremer, L.P. (2003), ‘Coalition provisional authority order number 14: prohibited
media activity’, Coalition Provisional Authority, 10 June.

(2004), ‘Coalition provisional authority order number 65: Iraqi communi-
cations and media commission’, Coalition Provisional Authority, 20 March.

Bush, G.W. (2005), ‘State of the union address’, BBC News, 3 February.
Ciezadlo, A. (2004), ‘Reality TV hits home in Baghdad’, The Christian Science
Monitor, 27 July, Baghdad.

Clark, A.M. and Christie, T.B. (2005). ‘READY . . . READY . . . DROP!: a content
analysis of coalition leaflets used in the Iraq war’, Gazette: The International
Journal for Communication Studies 67, pp. 141-154.

Cochrane, P. (2006), ‘The “Lebanonization” of the Iraqi media: an overview of
Iraq’s television landscape’, Transnational Broadcasting Studies, 16 [Electronic].

Daragahi, B. (2003), ‘Rebuilding Iraq’s media’, Columbia Journalism Review, 42,
pp. 45-50.

Davis, E. (2005), Memories of State: Politics, History, and Collective Identity in Modern
Iraq, Berkeley: University of California Press.

(2008), ‘Reflections on religion and politics in Post-Ba’thist Iraq’, Taari, pp.
13-15.

Dawisha, A. (2005), ‘Democratic attitudes and practices in Iraq, 1921-1958’, The
Middle East Journal, 59, pp. 11-30.

Enders, D. (2006), ‘Danger for Iraqi journalists’, Mother Jones, 6 February ed.
Feuilherade, P. (2003a), ‘New media plans for New Iraq’, BBC News, 11 April ed.
(2003b), ‘Profile: Al-Arabiya TV’, BBC News, 25 November ed.

(2004) ‘Iraqi media test new environment’, BBC News, 29 June ed.

Finer, J. (2005), ‘Press in Iraq gains rights but no refuge’, Washington Post, 6 June ed.
Fisk, R. (2003), ‘Iraq: news, but not as we know it’, Independent, 7 October ed.

Gerth, J. (2005), ‘Military’s information war is vast and often secretive’, New York
Times, 11 December ed.

Gettleman, J. (2004), ‘G.I’s padlock Baghdad paper accused of lies’, New York
Times, 29 March ed.

Ghazi, M. (2006), ‘Mixed reaction over Iraqi satellite channels’, Islam Online,
31 January ed.

Gourevitch, A. (2003), ‘Exporting censorship to Iraq: the press system we allow
the Iraqis is far from free’, The American Prospect, 14, pp. 34-36.

Grace, N. (2003), ‘Traq media Dossier: hate radio target Iraq’, Radio Netherlands
Worldwide, 21 April ed.

Hafez, K. (2007 [2005]), The Myth of Media Globalization, Cambridge: Polity.

Hama-Saeed, M. (2007), ‘Media in Iraq at risk’, Assyrian International News Agency,
26 March ed.

Harmston, G. (2003), ‘Tragis enjoy media bonanza’, BBC News, 14 May ed.

Herman, E.S. and Chomsky, N. (1994 [1988]), Manufacturing Consent: The Political
Economy of the Mass Media, London: Vintage.

22 Benjamin Isakhan



Hersh, S.M. (2007), ‘The redirection’, New Yorker, 5 March ed.

Hil, R. and Wilson, P. (2007), Dead Bodies Don’t Count: Civilian Casualties and the
Forgotten Costs of the Iraq Conflict, Burleigh: Zeus.

The Iraqi Government (2005b), ‘The Iraqi constitution’, 12 October, Baghdad.

Isakhan, B. (2006) ‘Read all about it: the free press, the public sphere and democracy
in Iraq’, Bulletin of the Royal Institute for Inter-Faith Studies (Jordan), 9, pp. 119-153.

(2007), ‘The role of the press in Iraq’s long struggle for democratic reform’,
OURMedia — NUESTROSMedios VI International Conference, Australia: University
of Western Sydney.

(2008a), ‘Mediated hegemony: interference in the post-Saddam Iraqi
media sector’, Australasian Political Science Association (APSA), University of
Queensland, Australia.

(2008b), ‘The post-Saddam Iraqi media: reporting the democratic develop-

ments of 2005’, Global Media Journal, 7 [Electronic].

(2008c), ‘The post-Saddam Iraqi media: the public sphere and democrati-
sation’, Asian Media Information and Communication (AMIC) Conference,
University of Queensland, Australia.

Jowett, G.S. and O’Connell, V. (2006 [1986]), Propaganda and Persuasion, Thousand
Oaks, CA: Sage.

Kafala, T. (2003), ‘Iraq’s media free-for-all’, BBC News, 27 June ed.

Karouny, M. (2007), ‘Iraq’s top Shi’ite party changes name, platform’, Alternet, 12
May ed.

Kimmage, D. and Ridolfo, K. (2007), ‘Traqi insurgent media: the war of images and
ideas: how Sunni insurgents in Iraq and their supporters worldwide are using
the media’, Washington, Radio Free Europe/Radio Liberty.

King, S. (2003), ‘Rebuilding Iraq’s media’, BBC News, 11 May ed.

Laswell, H.D. (1971 [1927]), Propaganda Technique in World War I, Boston: The MIT
Press.

Mahwi, A. and Abdullah, P. (2007), ‘Talabani faction’s war against freedom of
expression, free media in Kurdistan and critical cadres within PUK’, Iraq
Updates, 24 September.

Mazzetti, M. (2006), ‘Military will keep planting articles in Iraq’, Los Angeles Times,
4 March ed.

Mazzetti, M. and Daragahi, B. (2005), ‘U.S. Military covertly pays to run stories in
Iraqi press’, Los Angeles Times, 30 November ed.

Metcalf, S. (2006), Analysis: Iraq’s media three years on’, London, 6 April ed.

Mirzoeff, N. (2005), Watching Babylon: The War in Iraq and Global Visual Culture,
New York: Routledge.

Myers, S.L. (1999), ‘Toppling dictators: guns don’t scare them? Try campaign
spending’, New York Times.

Oppel Jr., R.A. (2003) ‘Iraqgis get the news but often don’t believe it’, New York
Times, 5 August.

Pallister, D. (2005), ‘Media mogul accused of running Saudi-funded propaganda
campaign’, 26 January ed.

Pincus, W. (2003), ‘U.S. General may censor Iraqi TV station’s programs’, Washington
Post, 9 May ed.

Piper, 1. (2004), ‘Rebuilding Iraq’s media one year on’, BBC News, 11 April ed.

Polk, W.R. (2005), Understanding Iraq: The Whole Sweep of Iraqi History from Genghis
Khan's Mongols to the Ottoman Turks to the British Mandate to the American
Occupation, London: I.B. Tauris.

Manufacturing consent in Iraq: interference in the post-Saddam media sector 23



Price, M. (2003), ‘Baghdad’s media explosion’, BBC News, 12 August ed.

(2004), ‘Reimposing controls on the Iraqi press’, International Herald Tribune,
9 October ed.

Puddington, A. (2000), Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free
Europe and Radio Liberty, Lexington: University Press of Kentucky.

Radionetherland (2003a), ‘Iraq media dossier: Iraq: psychological warfare’, Radio
Netherlands Worldwide, 10 April.

(2003b), ‘Iraq media dossier: Iraqi opposition stations’, Radio Netherlands

Worldwide, 9 March.

(2003c¢), ‘Iraq media dossier: media developments’, Radio Netherlands

Worldwide, 7-18 May.

(2003d), ‘Traq media dossier: Media Developments’, Radio Netherlands

Worldwide, 9-11 April.

(2003e), ‘Iraq media dossier: media developments’, Radio Netherlands

Worldwide, 20 March—7 April.

(2003f), ‘Iraq media dossier: media developments’, Radio Netherlands

Worldwide, 23 June—-28 July.

(2003g) ‘Iraq media dossier: media developments’, Radio Netherlands

Worldwide, 29 July—30 September.

(2003h), ‘Traq media dossier: radio Tikrit’, Radio Netherlands Worldwide,

21 April.

(2003i), ‘Iraq media dossier: stations broadcasting to Iraqi Kurdistan’,

Radio Netherlands Worldwide, 14 April.

(2003j), ‘Traq media dossier: voice of Iraqi liberation’, Radio Netherlands

Worldwide, 8 March.

(2005), ‘Traq media dossier: the latest situation’, Radio Netherlands

Worldwide, 26 January.

Rice, C. (2008), ‘Rethinking the national interest: American realism for a new
world’, Foreign Affairs 87, pp. 2-26.

Ridolfo, K. (2006), ‘Iraq: security, political pressure affect media performance’,
Radio Free Europe: Radio Liberty, 25 August.

Roggio, B. (2007), ‘Evidence of Iran supplying weapons, expertise to Iraqi insur-
gents’, Long War Journal, 11 February ed.

Rosen, N. (2004), ‘The Shi'ite voice that will be heard’, Asia Times Online, 8 April ed.

Roug, L. (2006), ‘Unfair, unbalanced channels: despite U.S. efforts to promote jour-
nalistic standards in Iraq, sectarian divisions are bleeding over onto a dozen TV
stations’, Los Angeles Times, 28 March ed.

Rugh, W.A. (2004), Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab
Politics, Westport, CT: Praeger.

Rutherford, P. (2004), Weapons of Mass Persuasion: Marketing the War Against Iraq,
Toronto: University of Toronto Press.

Sennitt, A. (2003), ‘Iraq media dossier: Mosul TV fights for independence’, Radio
Netherlands Worldwide, 14 July ed.

Stansfield, G. (2007), Iraq: People, History, Politics, Cambridge, MA: Polity.

Sussman, G. (2005), Global Electioneering: Campaign Consulting, Communications,
and Corporate Financing, Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Tabor, K. (2002), ‘The press in Iraq’, Frontline World, November.

Taylor, PM. (2003), ‘““We know where you are”: Psychological operations media

during Enduring Freedom’, in D.K. Thussu, and D. Freedman (eds.), War and the
Media, London: Sage.

24 Benjamin Isakhan



Tripp, C. (2000), A History of Iraq, Cambridge: Cambridge University Press.
‘U.S. war propaganda carries on’, (2006), Al-Jazeera. 12 January ed.

Usher, S. (2006a), ‘Traq media killings provoke shock’, BBC News, 10 May ed.
(2006b), ‘Iraqi journalists at risk’, BBC News, 7 April ed.

Van Ham, P. (2003), ‘War, lies, and videotape: public diplomacy and the USA's war
on terrorism’, Security Dialogue, 34, pp. 427-444.

Von Zielbauer, P. (2006), ‘Traqi journalists add laws to list of dangers’, New York
Times, 29 September ed.

Westcott, K. (2003), ‘Where do Iraqis get their news?’, BBC News, 27 March ed.
Whitaker, B. (2003), ‘Getting a bad press’, Guardian Unlimited, 23 June ed.

Wien, P. (2006), Iraqi Arab Nationalism: Authoritarian, Totalitarian, and Pro-Fascist
Inclinations, 1932-1941, London: Routledge.

Zanger, M. (2005), ‘Iraq’s emerging press’, Nieman Reports, 59, pp. 106—109.

Zengerle, J. (2002), ‘Can the Iraqi exiles remake Iraq? At home abroad’, The New
Republic Online.

Suggested citation

Isakhan, B. (2009), ‘Manufacturing consent in Iraq: interference in the post-
Saddam media sector’, International Journal of Contemporary Iraqi Studies 3: 1,
pp. 7-25, doi: 10.1386/ijcis.3.1.7/1

Contributor details

Dr. Benjamin Isakhan is a Research Fellow with the Griffith University Islamic
Research Unit, part of the National Centre for Excellence in Islamic Studies,
Australia. In 2009, he completed a Ph.D. entitled Discourses of Democracy: ‘Oriental
Despotism’ and the Democratization of Iraq. He is the author of several book chapters,
refereed journal articles, and has presented refereed conference papers in
Australia, New Zealand, the United States, and Jordan on his central research
interests: democracy in Iraq, Orientalism and the media, and the history of democ-
racy. Contact: Griffith Islamic Research Unit, Griffith University, Australia.

E-mail: b.isakhan@griffith.edu.au

Website: http://www.benjaminisakhan.com/

Manufacturing consent in Iraq: interference in the post-Saddam media sector 25



